Het due diligence onderzoek
Fasten your seatbelts
Het due diligence onderzoek
Onderdeel van het aan- en verkoopproces van een onderneming is het uitvoeren van een due diligence onderzoek (boekenonderzoek) door koper. Het doel van dit onderzoek is het toetsen van de informatie, die door verkoper is verstrekt. Ook worden risico’s geïdentificeerd die voor de koper van belang zijn.
Als verkoper kunt u ter voorbereiding op het verkoopproces ook zelf een due diligence onderzoek laten uitvoeren. Dat biedt u als verkoper inzicht in de vraag of uw onderneming verkoopklaar is en waarborgt dat er geen noemenswaardige bevindingen uit het due diligence onderzoek van koper naar voren zullen komen.
De financiële belangen bij de aan- en verkoop van een onderneming zijn groot; een zorgvuldig uitgevoerd due diligence onderzoek is daarom sterk aan te bevelen. Vanuit juridisch oogpunt (de onderzoeksplicht van de koper) is het onderzoek ook noodzakelijk. Na een uitgebreid onderzoek op diverse deelgebieden worden alle relevante bevindingen samengebracht in een overzichtelijk rapport. Dit rapport is de basis voor het voeren van onderhandelingen, het nemen van beslissingen en biedt overzicht in de aandachtspunten na de overname.